CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen – DIS Kontaktudvalg
Jannik N. Madsen – Metal-skolen i Jørlunde
FRA MEDIER
Norsk storskibsreder i skattely
Norges rigeste mand, skibsreder John Frederiksen, har efter årtiers kispus med de norske skattemyndigheder erklæret, at det nu er definitivt slut med investeringer i Norge. John Frederiksen, som anses for at være god for 40-60 milliarder kroner, kontrollerer verdens største flåde af tankskibe i rederiet Frontline, Europas største olieboreselskab Seadrill og verdens største virksomhed for fiskeopdræt Marine Harvest. Firmaets hovedsæde er i London og Frederiksen har nu cypriotisk statsborgerskab og indleveret sit norske pas. Skibsrederen har følt sig forfulgt af norske myndigheder siden 1980erne og er i dag pålagt dagbøder på 2 millioner kroner til Oslo Børs fordi han angiveligt har sikret sig kontrol med børsmæglerfirmaet Eastern Drilling ved lyssky metoder. Han udvandrede fra Norge i 1978, men blev 8 år senere anholdt og varetægtsfængslet i 113 dage mistænkt for omfattende skatteunddragelse og for at være bagmand for tyveri af olie fra tankskibe i Den Arabiske Golf.
Samsø på vej mod juridisk slagsmål
Som rapporteret her på DAGEN i sidste uge, har Samsø Linien ikke tænkt sig at opgive Jyllandsruten uden kamp. Som nævnt har man derfor bebudet, at man – uanset den tabte licitation – er parat til at sejle på ruten uden tilskud. Det juridiske slagsmål vil sandsynligvis gå på om det efter statsstøtte-reglerne er lovligt at give enerets-koncession, når andre kan sejle uden tilskud. Det skal i den forbindelse understreges, at også licitationsvinderen Nordic Ferry Groups bud er baseret på at man klarer sig uden tilskud. Nordic Ferry Group består af Bornholmstrafikken og Clipper Group. Samsø Liniens oprindelige bud inkluderede et offentligt tilskud på et tocifret millionbeløb. Grunden til at man nu er i stand til at klare sig uden tilskud er ifølge direktør Valter Merrild-Hansen, at forventer kraftige besparelser i administrationen, ligesom man forventer at kunne sejle billigere og bedre end først antaget. Bornholmstrafikkens administrerende direktør Mads Kofod siger, at man naturligvis vil overveje sagen nøje hvis man får en konkurrent på ruten, men umiddelbart ændrer det ikke noget ved planerne.
Søfart, 5/5
Frustrationer i 3F
Stemningen blandt de underkendte 3Fere er ikke overvældende god oven på urafstemningen, hvor overenskomsterne blev vedtaget på trods af, at 63 pct. af stemmerne fra landets største forbund havnede på nej-siden. På hovedbestyrelsesmødet i 3F i næste uge er det markante nej på dagsordenen, og ifølge Hans Sørensen, der er lokalformand i Horsens, har seks hovedbestyrelsesmedlemmer fra forskellige brancher stillet forslag om bl.a. at arbejde for at få afskaffet sammenkædningsreglerne. Hos forbundsledelsen ønsker man principielt også at undgå sammenkædningsreglerne, så de forskellige forhandlingsområder kan stemme hver for sig, men det er ikke alene 3Fs beslutning, understreger formand Poul Erik Skov Christensen. Han tilføjer desuden, at han ikke mener, at ledelsen er ude af trit med sine medlemmer.
EPN, 6/5, http://epn.dk/erhverv_samfund/arbejdsmarked/article926470.ece
Valutakurser
100 USD = 562,40 DKK
100 Euro = 757,67 DKK
Aktiekurser (slutkurser)
APM A-aktie: 61.100 (+100)
APM B-aktie: 61.500 (-200)
DFDS: 783 (-2)
D/S Torm: 395 (+6)
D/S Norden: 332 (+14)
Mols-Linien: 557 (+7)
Børsen, 7/5
VELUX 5 OCEANS
Tid forløbet af sidste etape 18 dage 20 timer 36 minutter